تازه های آموزشی

علت نویز آیفون تصویری (پارازیت و خش خش صدا و تصویر)

علت نویز آیفون تصویری - آیفون سالاری

نویز و خش خش آیفون تصویری از مشکلاتی‌ست که برای بسیاری از ما پیش می‌آید. علت نویز آیفون تصویری موارد زیادی را در بر می‌گیرد که در این مقاله قصد داریم تمامی آنها را بررسی کنیم. همچنین در ادامه راهکارهای رفع خش خش آیفون تصویری را با شما در میان بگذاریم تا حد الامکان بتوانید خودتان دست به کار شوید و مشکل را به راحتی حل کنید.

منظور از نویز آیفون تصویری

هم صدا و هم تصویر می‌توانند نویز داشته باشند؛ به طور کل وقتی گفته می‌شود صدای آیفون تصویری نویز دارد یعنی اینکه صدا به درستی بین پنل و گوشی منتقل نمی‌شود و واضح نیست یا دلایلی مانند وجود خش خش مانع از انتقال درست صدا می‌شوند. نویز در تصویر هم می‌تواند به شکل‌های مختلفی اتفاق بیفتد.

مثلا اگر نقاط پراکنده سیاه و سفید در تصویر مشاهده کردید معنای آن وجود نویز در آیفون تصویری می‌باشد. نوع دیگر نویز در تصویر هم، تداخل رنگی‌ست. اگر دقت رنگ آیفون تصویری شما پایین آمده و رنگ‌ها با یکدیگر قاطی شده‌اند معنای آن وجود نویز در آیفون تصویری می‌باشد.

علت نویز صدا در آیفون تصویری

1- آنالوگ بودن آیفون تصویری

اگر در زمینه نصب آیفون تصویری فعالیت می‌کنید به نظر شما چرا تعداد سیم‌ها در آیفون‌های تصویری متفاوت است؟ چرا بعضی از آیفون‌های تصویری 4 یا 5 سیم هستند اما برخی دیگر هفت سیم؟ احتمالا می‌دانید که آیفون‌های تصویری کلا دو دسته هستند. 1- آیفون تصویری آنالوگ 2- آیفون تصویری دیجیتال.

صدا در آیفون‌های تصویری آنالوگ به صورت رفت و برگشتی از طریق یک سیم منتقل می‌شود. یعنی صدای شما از یک سیم به پنل می‌رسد و صدای فردی که زنگ زده هم دقیقا از همان سیم به شما برمی‌گردد. به همین دلیل احتمال به وجود آمدن نویز در آیفون تصویری آنالوگ بیشتر است. این در حالی است که برای انتقال صدا در آیفون‌های تصویری دیجیتال از دو سیم استفاده می‌شود. در ادامه علل دیگر خش خش آیفون تصویری را آورده‌ایم.

2- خرابی میکروفون یا بلندگو

همانطور که می‌دانید پنل آیفون شامل 1 میکروفون و 1 بلندگو می‌شود. همچنین گوشی آیفون تصویری هم شامل 1 میکروفون و 1 بلندگو می‌شود. پس تشخیص خرابی در این 4 قطعه به همین سادگی‌ها نیست. برای اینکه شما بتوانید به بهترین شکل ممکن علت نویز آیفون تصویری و خرابی میکروفون یا بلندگو را متوجه شوید می‌توانید از تستر آیفون تصویری یا صوتی استفاده کنید؛ آیفون سالاری به صورت اختصاصی تستر آیفون تولید می‌کند؛ شما می‌توانید از طریق لینک زیر به این محصول بیشتر آشنا شوید.

3- اتصالات نامناسب

اگر نصاب آیفون تصویری حرفه‌ای باشد بدیهی‌ست که اتصالات را به درستی انجام می‌دهد اما اگر نصاب کار بلد نباشد احتمالا سیم‌های پنل یا مانیتور به درستی متصل نشده‌اند. در واقع برای اینکه سیم‌ها به درستی به پنل و مانیتور متصل شوند لازم است تا لحیم شوند؛ اگر لحیم به درستی انجام نشود یا اصلا انجام نشود بعد از مدتی در محل اتصال به دلیل عبور زیاد جریان برق سولفاته تشکیل می‌شود.

احتمالا سولفاته را در اتصالات باتری‌های ماشین زیاد دیده‌اید؛ در مورد اتصالات آیفون تصویری هم همین مورد صدق می‌کند مخصوصا اگر در فصول سرد سال مانند پائیز و زمستان باشیم. در این فصول به دلیل رطوبت بیشتر امکان به وجود آمدن سولفاته در اتصالات نامناسب بیشتر است؛ بعد از تشکیل سولفاته در اتصالات، مقاومت آنها افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه انتقال صدا و تصویر ضعیف تر انجام می‌شود.

علت نویز آیفون تصویری - آیفون سالاری

4- سیم‌های بدون فویل

یکی دیگر از دلایلی که باعث نویز آیفون تصویری می‌شود استفاده از سیم‌های بدون فویل است. همانطور که می‌دانید در زمان نصب آیفون تصویری ممکن است تعداد زیادی سیم یا رشته سیم در کنار یکدیگر قرار داشته باشند. حالا در این شرایط فرض کنید که دو سیم به نام‌های A و B بدون فویل هستند.

در این شرایط اگر جریان برق از سیم A عبور کند؛ امواج آن روی سیم B هم تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد پارازیت (نویز) در آیفون تصویری می‌شود.

5- سیم‌های بدون شیلد

اگر سیم‌های مورد استفاده علاوه بر فویل، شیلد هم داشته باشند خیال ما از بابت نویز راحت خواهد بود؛ شیلد سیم نیز همانند فویل جلوی نویز آیفون تصویری را می‌گیرد و در نتیجه احتمال بروز صدای خش خش در آیفون تصویری کمتر می‌شود. نکته حائز اهمیت در نصب آیفون تصویری این است که سیم‌های آیفون را در کنار سیم‌های دیگری که جریان برق از آنها عبور می‌کند قرار ندهیم. مثلا ترانس، برد و سیم‌های آیفون تصویری ساختمان از کنار برد آسانسور و سیم‌های آن عبور داده نشده باشند.

6- برق AC درب بازکن

آیا برای شما هم پیش آمده که هنگام فشردن دکمه باز شدن درب، نویز شدیدی را از گوشی آیفون بشنوید؟ اگر فقط در این شرایط صدای نویز را می‌شنوید دلیل آن تنها یک چیز است. اگر برای تغذیه درب بازکن آیفون تصویری از همان سیم‌های اصلی آیفون استفاده شده باشد این اتفاق می‌افتد. در واقع جریان برقی که درب بازکن لازم دارد AC است در صورتی که جریان برق مصرفی در خود آیفون DC می‌باشد.

در این شرایط برق AC نویز ایجاد می‌کند و باعث شنیدن خش خش می‌شود؛ پس راهکار چیست؟ دو راهکار وجود دارد که نصابان از آنها استفاده می‌کنند. راه اول این است که برای تغذیه درب بازکن از یک کابل جداگانه استفاده شود و راه دوم هم این است که به جای برق AC، برق DC به درب بازکن داد تا نویزی ایجاد نشود.

7- مشکلات فنی

اگر تشخیص شما این است که هیچکدام از موارد بالا باعث ایجاد نویز آیفون تصویری شما نشده پس احتمالا یک مشکل فنی وجود دارد. مشکلات فنی معمولا درون پنل، مانیتور یا برد اصلی ساختمان به وجود می‌آید.

  • خرابی برد صدا: احتمال خرابی برد صدا در آیفون‌هایی که صدای خش خش می‌دهند وجود دارد.
  • خرابی برد تصویر: اگر تصویر آیفون نویز دارد احتمالا برد تصویر دستگاه شما دچار نقص شده است.
  • خرابی برد تغذیه: هر آیفونی یک برد تغذیه دارد که وظیفه آن رساندن جریان برق به سایر بخش‌هاست. اگر برد تغذیه دچار نقص باشد یا نوسان داشته باشد بدیهی‌ست که صدا و تصویر با نویز همراه خواهند بود.
علت خش خش آیفون تصویری - آیفون سالاری

2 نکته برای فهمیدن علت نویز آیفون تصویری

نکته اول: اگر نویز در آیفون‌های تمام واحدهای ساختمان وجود دارد؛ احتمال وجود نقص در پنل و کابل اصلی بسیار بیشتر است.

نکته دوم: اگر نویز آیفون تصویری فقط در یک واحد وجود دارد احتمالا برد یا کابل آیفون تصویری همان واحد دچار نقص شده است.

علت صدای خش خش آیفون تصویری - آیفون سالاری

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *